اخبار فولاد و مقالات تخصصی شیت مارکت

ورق A516 چیست  و نگاهی به خصوصیات آن
مدیر سایت 190

ورق A516 چیست و نگاهی به خصوصیات آن

مطلب قبلی مطلب قبلی دلایل مهم برای گالوانیزه کردن فولاد
مطلب بعدی ورق st 52 چیست ورق st 52 چیست

ورق A516به صورت فولاد کربنی است که معمولا در ساخت مخازن تحت فشار استفاده می‌شود. این ورق به دلیل استحکام و دوام بالای خود، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و جوش پذیری، به صنایع مختلف مانند نفت و گاز، صنایع مخزن‌سازی و دیگ‌های بخار استفاده میشود. ورق A516 در سه نوعِ معمولی، نرمالایز و نیس تولید می‌شود و دارای چهار گریدِ 70، 65، 60 و 55 است.این ورق به طور خاص برای کاربردهایی که نیاز به شرایط سرویس دهی در دمای متوسط تا پایین دارند.
انواع ورق A516:
- Gr.70 :
ورق A516 Gr.70، به صورت گسترده ای در سیستم‌های لوله کشی و مخازن تحت فشار، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سازه‌های ساختمانی کشتی ها و معدن استفاده می‌شود. این ورق به دلیل استحکام و دوام بالای خود، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و جوش پذیری، به صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، نفت و گاز، سازه‌های ساختمانی کشتی ها و معدن استفاده می‌شود.


مشخصات شیمیایی ورق A516 Gr70:
- کربن C (0.22 wt%): افزودن کربن فولاد را مستحکم تر و سخت تر می‌کند و مقاومت به سایش و توانایی سخت شدن (سختی پذیری) با عملیات حرارتی را افزایش می‌دهد
- منگنز Mn (1.14 wt%): اصل ترین دلیل برای افزودن منگنز به فولاد خنثی کردن اثرات خطرناک سولفور (گوگرد) است
- سیلیسیم Si (0.24 wt%): سیلیسم اولا به عنوان یک دی اکسید کننده و برای افزایش استحکام و سختی پذیری به فولاد اضافه می‌شود


- Gr.65:
این گرید که دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی می باشد عموما در ساخت و ساز، دکوراسیون و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر کاربردهای گرید 65 شامل استفاده در تجهیزات شیمیایی، مبدل های حرارتی، صنایع داروسازی و کاغذسازی می باشد.
- دیگر عناصر آلیاژی با مقدار کم: مولیبدن، کروم، تيتانيوم، نيكل، مس و نيتروژن قابل دستيابي است


خواص مکانیکی:
استحکام کششی (Tensile Strength): حداقل استحکام کششی ورق A516-Gr.65 حدود 450 مگاپاسکال (MPa) است.
حداکثر استحکام کششی (Yield Strength) : حداقل استحکام کششی که ورق می‌تواند تحت آن تغییر شکل دهد، حدود 240 مگاپاسکال (MPa) است.
تغییر شکل(Elongation) : درصد تغییر شکل ورق A516-Gr.65 در حین کشش حدود 23٪ است.
مقاومت به ضربه(Impact Toughness) : این فولاد دارای مقاومت مناسبی در برابر ضربه‌های کریقی و شکست‌های ترکیبی است.
به عنوان یک ماده ساختمانی با خصوصیات مکانیکی قوی، ورق A516-Gr.65 برای تجهیزات تحت فشار مناسب است .


- Gr.60 :
ورق A516 gr 60، به عنوان فولاد کربن – منگنزی یا فولاد فریتی معروف است. این ورق به عنوان یک فولاد کربن – منگنزی یا فولاد فریتی معروف است که براساس مشخصات ASTM از گروه مخازن تحت فشار بوده و معمولا در کاربردهایی که نیاز به شرایط سرویس دهی در دمای متوسط تا پایین دارند


خواص مکانیکی:
استحکام کششی(Tensile Strength): حداقل استحکام کششی ورق A516-Gr.65 حدود 415 مگاپاسکال (MPa) است.
• حداکثر استحکام کششی (Yield Strength) : حداقل استحکام کششی که ورق می‌تواند تحت آن تغییر شکل دهد، حدود 220 مگاپاسکال (MPa) است.
• تغییر شکل (Elongation): درصد تغییر شکل ورق A516-Gr.65 در حین کشش حدود 21٪ است.
• مقاومت به ضربه (Impact Toughness) : این فولاد دارای مقاومت مناسبی در برابر ضربه‌های کریقی و شکست‌های ترکیبی است.


- Gr.55 :
این گرید که دارای خواص مکانیکی پایین تری نسبت به سایر گریدها می باشد معمولا در مخازن تحت فشار، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.


خواص مکانیکی:
• استحکام کششی (Tensile Strength)  : حداقل استحکام کششی ورق A516-Gr.65 حدود 380 مگاپاسکال (MPa) است.
• حداکثر استحکام کششی (Yield Strength): حداقل استحکام کششی که ورق می‌تواند تحت آن تغییر شکل دهد، حدود 205 مگاپاسکال (MPa) است.
• تغییر شکل(Elongation) : درصد تغییر شکل ورق A516-Gr.65 در حین کشش حدود 23٪ است.
• مقاومت به ضربه (Impact Toughness) : این فولاد دارای مقاومت مناسبی در برابر ضربه‌های کریقی و شکست‌های ترکیبی است.


تولید کنندگان :
شرکت‌های داخلی مخزن سازی، عمدتا از ورق های ساخت ایران (فولاد مبارکه) و ساخت کشورهای اوکراین، کره جنوبی و چین استفاده می‌کنند که در این میان زیرا ورق‌های A516 ایرانی و چینی دارای کیفیت پایین تر و درصد منگنز کم تر هستند با توجه به کاربرد گسترده ورق های A516  در صنایع مختلف کارخانه های بسیار زیادی در ایران در حال تولید این محصول هستند . کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه اکسین اهواز دو مورد از برترین کارخانه های تولید کننده ورق A516 هستند که این ورق ها را با بالاترین کیفیت ممکن و بر اساس استاندارد های روز دنیا تولید میکنند.


جمع بندی :
ورق A516 از جمله ورق های مستحکمی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد و عوامل متعددی میتواند بر روی قیمت این ورق تاثیر بگذارد . خالی از لطف نیست بگوییم برند شیت مارکت با ارائه  بهترین خدمات و کیفیت آماده ثبت سفارش شماست 

 

Rate article

5.0
رتبه بندی این مطلب:
5.0

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.

انتخابگر پوسته