اخبار فولاد و مقالات تخصصی شیت مارکت

آشنایی با ورق‌های فولادی و معرفی آنها
شقایق فرحزادی 865

آشنایی با ورق‌های فولادی و معرفی آنها

مطلب قبلی مطلب قبلی ورق 10 میل برش خورده مبارکه
مطلب بعدی استاندارد های ورق های فولادی چیست؟ استاندارد های ورق های فولادی چیست؟

با انواع ورق های فولادی آشنا شوید تا بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید.

آشنایی با ورق‌های فولادی و معرفی انواع آن

برای آشنایی با انواع ورق‌های فولادی، شما می توانید در ابتدا با کارخانه های فوق‌العاده مطرح ایران که به تولید انواع ورق فولادی می‌پردازند آشنا شوید. کارخانه هایی همانند:

  • فولاد اکسین اهواز
  • فولاد کاویان اهواز
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد گیلان

 هر کدام از موارد گفته شده، جزء کارخانه های معروف برای تولید انواع ورق فولادی به حساب می آید. روش تولید این ورق‌ها نورد نام دارد، که برای شکل دهی فلزات از این روش استفاده می شود به گونه‌ای که به واسطه غلتک ها شمش فولادی میتواند به ضخامت مورد نیاز خود دست پیدا کند. امروزه استفاده از روش نورد را می توان یک روش کاربردی در نظر گرفت. بسیاری از تیرآهن ها به واسطه این نوع عملکرد شکل گرفته اند.

معرفی انواع آن ورق‌های فولادی

- ورق سیاه

به جرأت می توان ورق سیاه را یکی از پر استفاده ترین انواع ورق‌های فولادی معرفی نمود. این ورق ها به هیچ عنوان سیاه رنگ نیستند و تنها یک نام اصطلاحی است که بر روی آنها گذاشته شده است. استفاده از روش نورد گرم باعث تولید ورق فلزی سیاه می گردد.

 شما از انواع مختلف ورق سیاه جهت استفاده بدنه خودرو در صنعت خودرو سازی میتوانید استفاده کنید. حتی برای ورق کف خودرو ساختار اصلی این ورق سیاه خودنمایی میکند. اگر نام لوله های درزدار را در بازار شنیده باشید، این لوله ها نیز از ورق سیاه تولید و روانه بازار شده‌اند.

بسیاری از پروفیل ها که در انواع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، به واسطه ورق سیاه تولید می‌شوند و آن دسته از عزیزانی که در صنعت کشتی سازی و تانکر سازی فعالیت می کنند، به خوبی از این موضوع اطلاع دارند که ورق سیاه تا چه حد جزء لوازم و مواد مورد نیاز برای این صنعت مهم به شمار می رود.

آشنایی با ورق‌های فولادی

- ورق روغنی

ورق روغنی یکی دیگر از بهترین انواع ورق‌های فولادی است. شما بدون شک این نوع ورق کاربردی را بسیار در بازار مشاهده کرده‌اید. برای تولید ورق‌های روغنی بر عکس ورق‌های سیاه از نورد سرد استفاده می‌شود که به واسطه استفاده از این روش، شما می توانید یک سطح صاف، صیقلی و براق را مشاهده کنید. کیفیت و استانداردی که در ورق های روغنی به کار رفته است، به علت ضخامت پایینی است که در روش نورد سرد به وجود آمده است.

خاطر نشان میکنیم که عمدتا از شستشوی الکترولیتی، برای برطرف کردن چربی و آلودگی های سطح ورق های روغنی استفاده می شود و حتی استفاده از فرآیند بازپخت که نام دیگر آنیل است، برای تقویت خاصیت مکانیکی ورق به آن پرداخته می‌شود فرایند روغن کاری در پایان، برای جلوگیری از هرگونه زنگ زدگی ورق انجام می پذیرد.

شما می توانید از ورق های روغنی به عنوان یک ورق پایه در تولید و ساخت ورق های گالوانیزه استفاده کنید. بسیاری از اجاق گازهایی که مشاهده میکنید تولید خود را مدیون ورق روغنی می‌دانند و حتی روکش یخچال با استفاده از این ورق دوام و مقاومت خود را تضمین می کند. تولید لوله از قافله عقب نمانده است و از ورق های روغنی در ساختار اصلی خود استفاده کرده است.

- ورق اسید شویی

یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی ورق اسید شویی است. این نوع ورق را به گونه ای داخل دستگاه قرار میدهند تا وارد خط اسید شویی گردد. خط اسید شویی یک مخزن اسید است، که ورق از درون مخزن عبور می کند و بعد از پایان عبور به صورت کلاف شما می توانید جمع شدگی ورق را مشاهده کنید.

رول های این ورق ها عمدتا در دو عرض متفاوت کوتاه و بلند یا عرض 100 سانتی متر(کوتاه) و عرض ۱۲۵  سانتی متر(بلند) مورد کاربرد قرار می‌گیرند. به علت دوام و استقامت در برابر سایش جزء ورق های سخت نامیده می شوند که شما در کشتی سازی و همچنین ساخت شاسی و رینگ خودرو می توانید از ورق اسید‌شویی استفاده کنید.

3 استاندارد برای ورق اسید شویی وجود دارد:

- SAPH  310

- SAPH  370

- SAPH  440

حتی برای کاربرد لوله های نفت و گاز استاندارد:

- X42

- GRB

- X52

- X46

- PSL2

مورد توجه قرار میگیرد.

آشنایی با ورق‌های فولادی

- ورق گالوانیزه

اما در میان انواع ورق‌های فولادی نام ورق گالوانیزه را نباید از یاد برد؛ چرا که این ورق از جمله ورق های مقاوم، مستحکم و ضد زنگی است که توانسته جزء ورق های مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب آید. شما برای تولید و ساخت ورق گالوانیزه باید از ورق روغنی قطعا استفاده کنید.

ویژگی و مزایای خاصی برای ورق گالوانیزه مطرح شده است. در ابتدا مقاومت در مقابل انواع خوردگی بیان می‌شود که حتی شما برای فضاهایی که اسیدی هستند و یا رطوبت وجود دارد، می توانید به ساختار اصلی ورق مطمئن باشید. جهت تولید کابینت به شکلی کاملا خاص از این نوع ورق‌ها استفاده می کنند. برای آبرسانی، ورق گالوانیزه کارایی بسیار ویژه ای دارد که در مخازن نگهداری آب و تولید سقف سوله نیز از آن استفاده می‌شود.

- ورق رنگی

اگر آوازه ورق رنگی را شنیده باشید، این ورق نیز یکی از انواع ورق‌های فولادی محسوب می شود که ورق رنگی را همان ورق گالوانیزه می دانند. تنها بخاطر یک پوشش رنگی به این نام معروف شده است. ۱۵ تنوع رنگی را میتوانید برای خرید این ورق ها در نظر بگیرید.

جهت استفاده برای بسیاری از فضاها مانند ساخت آلاچیق و شیروانی از ورق های رنگی به راحتی استفاده می‌شود که البته تجهیزات و وسایل گرمایشی و سرمایشی و همچنین تولید بسیاری از وسایل خانگی مدیون استفاده از این ورق کاربردی است. برای انواع سقف و نمای داخلی و خارجی از این ورق ها استفاده می شود جهت ساختن اتاقک خودرو و ماشین سنگین نیز ورق های رنگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

سفارش انواع ورق های فولادی از شیت مارکت

انواع ورق‌های فولادی با کاربرد متفاوتی که دارند، برای شما در این مقاله توضیح دادیم. شما چنانچه قصد خرید هرکدام از ورق های گفته شده را دارید، به صورت آنلاین میتوانید با مراجعه به قسمت محصولات از انواع محصولات ما دیدن کنید؛ چراکه پشتیبانی همه روزه سایت، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است. چنانچه شما ورق فولادی دیگری را می شناسید که کاربرد ویژه‌ای دارد، میتوانید در مورد شناخت خود با ما و دیگر کاربران به گفتگو بپردازید.

Rate article

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.

انتخابگر پوسته