اخبار فولاد و مقالات تخصصی شیت مارکت

خصوصیات ورق قلع اندود چیست؟
شقایق فرحزادی 1097

خصوصیات ورق قلع اندود چیست؟

مطلب قبلی مطلب قبلی کاربرد ورق رنگی و نحوه ی تولید آن
مطلب بعدی مزایا و مشخصات ورق گالوانیزه مزایا و مشخصات ورق گالوانیزه

خصوصیات ورق قلع اندود

مقدمه

ما در این مقاله قصد داریم فلز قلع اندود را تعریف کنید، خصوصیات ورق قلع اندود آن را بر شمریم، انواع آن را نام ببریم و در آخر روش های ساخت قلع اندود را نیز شرح دهیم. پس با ما همراه باشید. آهن و آلیاژهای فلزی ، قدمت چندین هزار ساله دارند و از گذشته تا به امروز، انواع مختلفی از آن مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این آلیاژهای فلزی، قلع است که آلیاژ فلزی نقره ای رنگ و بسیار سبک است که فرآیند ذوب آن به راحتی انجام می شود. به طور کلی، قلع به ندرت به عنوان یک فلز و آلیاژ فلزی خاص، استفاده می شود؛ اما آن را با آلیاژهای فلزی دیگری ترکیب می کنند تا آلیاژهایی که خواص قلع دارند را ایجاد کنند.

ورق قلع اندود چیست؟

ورق قلع اندود نوعی ورق فولادی نورد سرد (روغنی) است که با استفاده از انجام دادن فرآیندهای پوشش دهی، صخامت های مختلفی از قلع را بر روی سطوح آن می نشانند و سطح نهایی را با یک لایه نازک از ماده کروم که یک ماده محافظت کننده است، پوشش می دهند. ورق های قلع اندود، شباهت بسیار زیادی به ورق های گالوانیزه فولادی دارند و فلز که در ساخت هر دوی آن ها استفاده می شود، از جنس فولاد است و تنها تفاوت آن ها در نوع پوشش است. سطح ورق قلع اندود با فلز قلع پوشیده می شود که مهمترین تاثیر قلع، تاخیر در زمان فرسایش ورق است و به نوعی مانند مواد ضد زنگ، عمل می کند.

انواع ورق‌ قلع اندود

ورق های قلع اندود، دارای انواع مختلفی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق قلع اندود براق

سطح پرداخت ذوب شده در این نوع از ورق های قلع اندود، دارای یک سطح براق فلزی از جنس قلع است. این سطح یک سطح طبیعی برای ورق قلع اندود، محسوب می شود.

  • ورق قلع اندود سنگ زنی

سطح پرداخت ذوب شده در این نوع از ورق های قلع اندود، از خطوط استحکام بسیار خوبی برخوردار است و در فرآیند پوشش دهی، دچار خراشیدگی نخواهد شد.

  • ورق قلع اندود سنگ زنی نوع دوم

سطح پرداخت ذوب شده در این نوع از ورق های قلع اندود، از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین از خاصیت ضد خراشیدگی برخوردار است. این مقاومت و خاصیت ضد خراشیدگی، منجر به این می شود که فرآیند پوششکاری، به راحتی بر روی آن انجام شود. معمولا از این ورق های قلع اندود در ساخت سر و ته قوطی های نگه دارنده مواد خوراکی و نوشیدنی، استفاده می شود.

  • ورق قلع اندود مات

سطح پرداخت ذوب نشده در این نوع از ورق های قلع اندود، از رنگ تیره ای برخوردار است و در نتیجه ی این پرداخت، به ورق مورد نظر، یک سطح نقره ای مایل به خاکستری می دهد. از این ورق نیز به طور گسترده در ساخت و تولید درب انواع بطری و قوطی، استفاده می شود.

  • ورق قلع اندود نقره ای

طرح پرداخت ذوب شده در این نوع از ورق های قلع اندود، بسیار جذاب و درخشان است و ظاهر نقره ای رنگ زیبایی دارد. از این نوع از ورق قلع اندود نیز در ساخت و تولید انواع بطری ها و قوطی های فلزی استفاده می شود.

خصوصیات ورق قلع اندود

کاربردهای ورق قلع اندود

ورق های قلع اندود، در صنایع مختلفی کاربرد دارد که برخی از مهم ترین کاربردهای آن به شرح زیر است:

  • صنایع بسته بندی مواد غذائی و خوراکی
  • صنایع بسته بندی مواد شیمیائی، داروئی و رنگ ها
  • ساخت فیلترهای روغن و قطعات الکتریکی انواع خودرو
  • ساخت فیلترهای روغن و قطعات الکتریکی ماشین آلات صنعتی، راهسازی، کشاورزی و...
  • صنایع نظامی و هوافضا
  • ساخت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و بیمارستانی
  • ساخت درب و پنجره های دوجداره و چند جداره
  • ساخت انواع نرده های نگهدارنده سقف های کاذب
  • ساخت انواع پره های رادیاتور و شیرهای تقویت کننده
  • پوشش نمای ساختمان های صنعتی و تجاری
  • ساخت تجهیزات و لوازم جانبی ساختمان ها
  • باطری سازی و قطعات و تجهیزات الکتریکی
  • ساخت پنل های خورشیدی
مزایای ورق های قلع اندود

ورق قلع اندود، قابلیت‌ و مزایای بسیار زیادی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خاصیت چکش‌ خواری، جوش پذیری و خم‌ کاری، انعطاف پذیری، ضخامت یکنواخت سطح ورق، ضد فرسایش، ضد زنگ زدگی، ظاهر درخشان و صیقلی، قابل رنگ کاری، قابلیت مطلوب در لحیم‌ کاری کاری،  بازدهی گسترده مکانیکی، کاهش آلودگی محیطی و قابلیت بازیافت و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در فرآیند ساخت آن اشاره کرد.

روش های تولید ورق های قلع اندود

به طور کلی، نحوه تولید ورق های قلع اندود به دو دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • تولید ورق قلع اندود با روش الکترولیت اسیدی

در این روش ، ورق را از حوضچه های شستشوی الکترولیتی عبور می دهند و سپس آن را با آب شست و شو می دهند و در طی پنج مرحله با محلول الکترولیت، سطوح قلع رو پوشش می دهند. پس از انجام عملیات پوشش دهی قلع، ورق را از کوره ای که مافل نام دارد، عبور می دهند تا به درجه حرارت بالای نقطه ذوب قلع گرم برسد و سپس آن ها را در حوضچه های آب سرد قرار می دهند تا سریعا سرد و خنک شود. پس از این مرحله، برای جلوگیری از اکسیداسیون سطحی ورق قلع اندود، آن را وارد عملیات شیمیایی می کنند و با لایه ای از ماده کروم، سطوح ورق قلع اندود را، رسوب گذاری می کنند و پس از انجام فرآیند خنک سازی، وارد بخش کنترل کیفی می شود و در صورت تایید کیفیت، ورق های قلع اندود را بسته بندی و روانه بازار می کنند.

  • تولید ورق قلع اندود با روش غوطه وری

در این روش، ابتدا ورق های فولادی  را شستشو می دهند و سپس آن را در حوضچه های بزرگ حاوی ماده قلع، غوطه ور می کنند تا سطوح درونی و بیرونی ورق، به طور کامل آغشته به ماده قلع شود و فرآیند پوشش دهی تکمیل شود. پس از پوشش دهی ورق قلع، آن را از کوره های مخصوصی به نام مافل، عبور می دهند تا به نقطه ذوب برسد و سپس آن را در حوضچه های آب سرد قرار می دهند تا سریعا خنک و سرد شود. پس از این مرحله، برای جلوگیری از اکسیداسیون سطحی ورق قلع اندود، آن را وارد عملیات شیمیایی می کنند و با لایه ای از ماده کروم، سطوح ورق قلع اندود را، رسوب گذاری می کنند و پس از انجام فرآیند خنک سازی، وارد بخش کنترل کیفی می شود و در صورت تایید کیفیت، ورق های قلع اندود را بسته بندی و روانه بازار می کنند.

بازیافت ورق های قلع اندود

یکی از مزایای بسیار خوب ورق های قلع اندود، قابل بازیافت بودن آن است. ضایعات ورق های قلع اندود یا از اضافه ها و قسمت های غیرقابل استفاده ورق قلع اندود یا از ورق های تولید شده ای که در مرکز و آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه ها به وجود می آید. این ضایعات قابل بازیافت هستند و برای بازیافت شدن روانه کارگاه های بازیافت ورق قلع می شوند. در این کارگاه ها ابتدا ضایعات ورق های قلع اندود را ذوب می کنند و مجددا به یکی از روش های الکترولیت اسیدی و یا غوطه وری، به ورق های قلع اندود تبدیل می کنند.

خصوصیات ورق قلع اندود

قیمت ورق قلع اندود

قیمت تمامی اجناس و کالاها،  از عوامل بسیار زیادی تاثیرپذیر است که قیمت ورق قلع اندود نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوامل مهمی که در قیمت ورق قلع اندود تاثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع و کیفیت ورق قلع اندود
  • روش ساخت ورق قلع اندود
  •  اندازه و ابعاد ورق قلع اندود
  •  کاربرد ورق قلع اندود
  • هزینه مواد اولیه در تولید ورق قلع اندود
  • شرکت تولید کننده ورق های قلع اندود
  • نرخ تورم
  • نوسانات ارزی
سفارش ورق قلع اندود از فروشگاه معتبر شیت مارکت

ورق قلع اندود را با قیمت مناسب و کیفیت معتبر می توانید از فروشگاه شیت مارکت سفارش دهید و بهترین نوع ورق فولادی را داشته باشید. فروشگاه ما در تولید و عرضه ی انواع ورق های فولادی ، ورق روغنی ، ورق گالوانیزه ، ورق سیاه و .. فعالیت درخشانی دارد و کیفیت را در تولید اصلی مهم می داند. جهت مشاهده ی تنوع در ورق های فولادی ما می توانید به قسمت محصولات شیت مارکت مراجعه کنید و هر تعدادی و هر نوعی خواستید با قیمت مناسب از ما سفارش دهید. 

Rate article

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.

انتخابگر پوسته