اخبار فولاد و مقالات تخصصی شیت مارکت

نحوه تولید ورق روغنی
شقایق فرحزادی 1431

نحوه تولید ورق روغنی

مطلب قبلی مطلب قبلی انواع ورق آجدار در صنعت و کاربردهای آن ها
مطلب بعدی ورق آجدار فابریک ورق آجدار فابریک

نحوه تولید ورق روغنی

ورق های فولادی به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. هر یک از این دو نورد مراحل مختلفی دارند که حاصل آن ورق هایی با ویژگی ها و خواص مختلف می گردد.

ورق روغنی حاصل تولید ورق فولادی به روش نورد سرد به تولید می رسد. حال باید بدانید که نحوه تولید ورق روغنی به چه صورت است. این محصول چه کاربردهایی دارد؟ برای پاسخگویی به سوالات مرتبط با ورق های روغنی کافیست مقاله زیر را مطالعه کنید.

اگر می خواهید درباره ی ویژگی های ورق روغنی بیشتر بخوانید مقاله مهم ترین ویژگی های ورق روغنی را از دست ندهید!

ورق روغنی چیست؟

پیش از آن که به نحوه تولید ورق روغنی بپردازیم بهتر است بدانید که اصلا ورق روغنی چیست؟ ورق روغنی یکی از ورق های کاربردی در صنعت است که به روش نورد سرد تولید می شود. این ورق سطحی صاف و براق داشته و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. در واقع با اعمال یکسری تغییرات و مراحل بر روی ورق سیاه می توانید ورق های روغنی را در دسترس داشته باشید.

 

 

مواد اولیه تولید ورق روغنی

برای این که بتوانید ورق روغنی تولید کنید ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز این کار را بشناسید. مواد اولیه اصلی برای تولید این ومحصول ورق سیاه است که در بخش نور گرم تولید می شود. بسیاری از شرکت ها در حین تولید ورق سیاه ورق روغنی نیز تولید می کنند. این روش برای آن ها راحت تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

ورق روغنی چگونه تولید می شود؟

پس از این که با مواد اولیه ورق روغنی آشنا شدید، باید به نحوه تولید ورق روغنی بپردازیم. برای تولید ورق روغنی نیز نیاز به طی مراحل متعددی می باشد. ولی با توجه به این که سطح کار ورق های روغنی باید صاف و براق باشد نمی توان همانند روش نورد گرم این محصول را تحت حرارت تولید کرد. بنابراین برای تولید ورق های روغنی از روش نورد سرد استفاده می شود.

اسید شویی: اولین مرحله تولید ورق های روغنی مرحله اسید شویی می باشد. در این مرحله با استفاده از محلولی تهیه شده از ترکیبات اسید سطح ورق سیاه تحت اسید شویی قرار گرفته و تمامی آلودگی ها و چربی های آن از بین می رود. مدت زمان اسید شویی به طور تقریبی بین 18 الی 30 ثانیه است که زمان دقیق آن به میزان غلظت محصول بستگی دارد.

شستشوی آبشار: از دیگر مراحلی که برای تولید ورق های روغنی باید طی شود، مرحله شستشوی آبشار می باشد. این مرحله دو تانک فرایند و سیر کوله را در خط تولید شامل می شود. وظیفه تامین آب مورد نیاز در تمامی مراحل تولید برعهده تانک های سیر کوله است که این کار را همانند یک آبشار به صورت پیوسته انجام می دهد. در انتها نیز می بایست آب موجود بر روی لبه های ورق به صورت کامل پاک گردد.

 

 

مرحله نورد سرد: مهم ترین مرحله ای که در رابطه با نحوه تولید ورق روغنی باید به آن بپردازیم، مرحله نورد سرد است. در واقع در این مرحله شکل و ضخامت ورق تعیین می گردد و کیفیت این بخش از تولید اهمیت بسیاری دارد. در مرحله نورد سرد ورق از بین دو غلتک که به صورت رفت و برگشتی کار می کند، عبور می نماید. با ورود فشار به ورق سیاه در این مرحله از ضخامت ورق کاسته می شود ولی در عین حال ضخامت ورق نیز افزایش می یابد.

شستشوی الکترولیتی: پس از طی مرحله نورد سرد نیز امکان آلوده شدن ورق وجود دارد به همین دلیل در بسیاری از کارخانه های معتبر ورق پس از طی مرحله نورد سرد تحت شستشوی الکترولیتی می شود تا تمامی آلودگی ها از روی سطح ورق پاکسازی گردد.

بازپخت هیدروژنی: بازپخت هیدروژنی از دیگر مراحلی است که برای تولید ورق روغنی نیاز می باشد. کلاف های بیرون آمده از مرحله نورد سرد در این مرحله بازپخت می شود. با انجام این مرحله کیفیت محصول افزایش خواهد یافت.

نورد پوسته ای: از دیگر مرحله ای که در رابطه با نحوه تولید ورق روعنی باید به آن بپردازیم، مرحله نورد پوسته ای می باشد. با قرارگیری ورق در مرحله بازپخت هیدروژنی این امکان وجود دارد که کلاف به صورت ناخواسته تغییر فرم داده باشد. در این مرحله سطح ورق های روغنی کاملا صاف شده و موج های موجود بر روی آن از بین خواهد رفت و محصول حاصله ورقی کاملا صاف و یکدست می باشد.

خط بازرسی: خط بازرسی یکی از مهم ترین و اصلی ترین مرحله تولید ورق روغنی است. در این مرحله ورق های تولید شده به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرند تا در صورت وجود موج های ریز بر روی کنار و یا مرکز ورق و یا عدم یکنواختی سطوح مشکل برطرف شود. همچنین در این بخش برای ورق برشی کناری به وجود می آید تا در حد ممکن تلورانس ابعادی ورق کاهش یابد. در انتها نیز سطح ورق روغن کاری می گردد.

خط بسته بندی: پس از این که تمامی مراحل بالا با موفقیت طی شد، ورق های تولیدی در داخل کویل پیچیده شده و به بازار عرضه می گردد.

اگر درباره ی ورق های فولادی نمی دانید مقاله آشنایی با ورق های فولادی و معرفی آن ها را از دست ندهید.

 

 

مزایای ورق روغنی

ورق های روغنی یکی از باکیفیت ترین ورق های موجود در بازار است که مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا به شرح زیر می باشد:

مقاومت بسیار بالا در مقابل فشار

دارای ظاهری صاف و یکدست

قابلیت رنگ پذیری فوق العاده مناسب

ابعادی استاندارد و یکسان

انعطاف پذیری مناسب

استحکام و دوام بالا

کاربرد ورق روغنی در صنعت

ورق های روغنی یکی از پرفروش ترین محصولات در صنعت به شمار می رود. این ورق دارای سطحی زیبا و صیقل است به همین دلیل معمولا برای مکان هایی که ظاهر در آن اهمیت بسیاری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های روغنی دارای کاربرد وسیعی در صنعت می باشد که از جمله مهم ترین آن می توان به ساخت لوازم خانگی، بدنه خودرو، ساخت مصالح ساختمانی، ساخت انواع قفسه و ... اشاره کرد.

ورق های روغنی معمولا به صورت رول به تولید می رسد و شما به راحتی می توانید این ورق را برش زده و به ابعاد مورد نیاز خود دست یابید.

Rate article

2.0
رتبه بندی این مطلب:
2.0

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.

انتخابگر پوسته